בין הרכבת הקלה ושוק הנדל"ן נבנתה מערכת יחסים סוערת שדיי נכפתה עליהם. זה התחיל בעבודות החפירה שהשפיעו על מחירי הנדל"ן באזורים שהיו צמודים לאתרי הבנייה, והתקדם לענף המשרדים. תוהים איך קשור שוק המשרדים לרכבת הקלה? ובכן תופתעו לשמוע או שלא, אבל עבור אנשים רבים בישראל המיקום של מקום עבודה פוטנציאלי הוא פקטור משפיע, ובעיקר דרכי ההגעה אליו. לדוגמא, יש אנשים שיסרבו להצעת עבודה אם המשרד נמצא מחוץ לעיר ונדרשת נסיעה בפקקים אליו בבוקר ובחזרה. אז אומנם הרכבת הקלה עדיין לא יצאה לדרך, אך אי אפשר שלא לתהות כיצד היא תשנה ואם בכלל את הנדל"ן המסחרי ובפרט לענף המשרדים כאשר היא תהייה פתוחה לציבור.
ההשפעה של מיקום וגישה על הביקוש בענף המשרדים
בעוד שלענף המשרדים יש לקוחות בכל הארץ, אין ספק שיש אזורים שבהם הביקוש הוא הרבה יותר גבוה, כגון אזור המרכז והסביבה. עם זאת, לביקוש גבוה יש מחיר ובאופן טבעי השכרת משרדים באזור תל אביב עולה הרבה יותר מאזור אשדוד לדוגמא. אך למה חברות מוכנות לשלם יותר? בגלל המיקום כמובן ובגלל שהם לוקחים בחשבון שהם עלולים להפסיד עובדים טובים שלא יכולים להגיע לאזורים מרוחקים יותר, שאינם מעוניינים להיות תקועים בפקקים או שאינם יכולים להסתמך על התחבורה הציבורית הרעועה שלנו.
אך בעצם מדוע הרכבת הקלה יכולה להשפיע על ענף המשרדים?
ובכן, הרכבת הקלה מתוכננת לחלוש על 23 ערים, מאזור השרון בצפון ועד צומת בילו בדרום, ולהפוך לשירות תחבורה ציבורית מוביל בישראל. בעקבות זאת, לתושבים רבים תהיה גישה מהירה וקלה לאזורים שונים ומרוחקים יותר מה שבהחלט עלול להוביל לכך שחברות הייטק ועסקים רבים יעדיפו להשכיר משרדים או שטחי מסחר באזורים שבהם דמי השכירות נמוכים יותר משמעותית, מבלי לחשוש מאובדן של כוח אדם איכותי.
עתיד ענף המשרדים
זוכרים את הקורונה? אז גם לה הייתה השפעה לא פשוטה על הנדל"ן המסחרי כמכלול ועל ענף המשרדים בפרט כאשר במשך שנתיים חברות רבות עברו לעבודה מהבית והביאו ליציאה מחוזיי שכירות ולהאטה קיצונית בחתימת עסקאות חדשות, ואף גם כיום חברות רבות מציעות עבודה היברידית המשלבת בין עבודה מהבית ועבודה מהמשרד. בנוסף, צריך לקחת בחשבון שהיו גם משרדים שעמדו ריקים הקורונה, שיש האטה בהתחלות בנייה, ושרבים "נדדו" לחללי עבודה משותפים. שורה תחתונה, ענף המשרדים עבר כמה שנים לא קלות וזה בהחלט מסקרן לראות כיצד הרכבת הקלה תשפיע עליו.