למרות שהאינטרנט כבר ממזמן הפך לחלק אינטגרלי בעולם, לפעמים נדמה שהישראלים אוהבים אותו קצת יותר מכולם. אך בין הרשתות חברתיות, האפליקציות, וכמובן פלטפורמות הקניות אונליין קיימת תחרות קשוחה במיוחד, ולנו בישראל יש את "הפייבוריטס" שלנו. אז מהם האתרים והאפליקציות שהישראלים הכי הישראלים? איגוד האינטרנט הישראלי בשיתוף עם מכון "מאגר מוחות" עשה סקר מקיף שבחן לעומק את צריכת המדיה שלנו בהיבט של תשתיות וביצועים, אתרי אינטרנט מובילים, הרגלי שימוש וצריכה של שירותים מקוונים משנת 2022 ועד שנת 2023, ובואו רק נגיד שאין כאן ממש הפתעות. שנתחיל?
אתרי אינטרנט ואפליקציות: "המובחרים"
בעוד שלמעלה מ-90% מהציבור הישראלי חסיד של וואטסאפ, פייסבוק יוטיוב, וגוגל (מופתעים?) , בהמשך הרשימה תמצאו את טיק טוק עם צמיחה משמעותית משנת 2022 (30% יותר בשנת 2023), אינסטגרם (70%), טוויטר (35%), טלגרם(54%), זום, ואתר אחד "ומיוחד" שמיועד למבוגרים בלבד (ווינק ווינק!). כמו כן, אם תשאלו אותנו, יש פה גם עניין של הרגלים. מה הכוונה? ובכן באופן טבעי הדור המבוגר יותר כבר רגיל לפייסבוק (ואלוהים יודע שהוא אוהב אותו!), ופחות בעניין של אפליקציות חדשות כמו טיק טוק, שאין ספק שהדור הצעיר שולט בה יותר. עכשיו, לגבי האתר למבוגרים בלבד, לא נעמיד פנים שאנחנו נורא מופתעים שהוא נכנס לרשימה, אך כן נגיד שלא ציפינו שהוא יהיה לצידם של כמה וכמה מהאתרים והאפליקציות המובילות בעולם. וכך תם לו עידן התמימות, היה שלום.
הלם-הסכמה רחבה בקרב עם ישראל
בתקופה שעם ישראל יותר מפולג מתמיד, היה כבר נראה שבאמת אין לנו שום דבר משותף. החדשות הטובות? מסתבר שלפי הסקר של איגוד האינטרנט הישראלי (בשיתוף עם מכון "מאגר מוחות") יש דבר אחד שמשותף לפריפריה ולמרכז, ולציבור החילוני והציבור דתי-לאומי: האהבה שלנו לשירותי סטרימינג. אכן כן, מסתבר ש- 60% מהישראלים משתמשים בשירותים של נטפליקס (מישהו מוכן לומר לנו מה עושים השאר?!), 10% בדיסני+, 5% באפל טי-וי, 3% באמזון פרימיום ו-1% בדיסקברי פלוס (תבורך נשמתם!). ומה עם שירותי המוסיקה? רק כ-35% משתמשים בספוטיפיי (וואט?!), 8% באפל מיוזיק, ו-1% בדיזר (מזל שיש את גוגל שיסביר לכם).
אז מיהן ספקיות האינטרנט הפופולריות בישראל?
תחילה בואו נודה בעובדה שלרובנו יש יחסי אהבה-שנאה עם ספקיות האינטרנט בישראל. כאשר הכול עובד ותקין, אנחנו אוהבים אותן ומרוצים מהן, וכשהן רוצות למכור לנו חבילת אינטרנט משודרגת ואנחנו מסכימים, הן אוהבות אותנו אפילו יותר. לעומת זאת, כשיש תקלה וחלילה האינטרנט לא עובד, מהר מאוד האהבה נגמרת, ואנחנו כבר מתחילים לחשוב לעבור לספקית אינטרנט מתחרה. אז מי הספקית המועדפת על הישראלים (נכון לתחילת השנה)? עם 28% קבוצת בזק-פלאפון, מיד אחריה עם 23% קבוצת פרטנר, סלקום עם 19%, והוט עם 14%. לעומת זאת, כשמדובר בספקית התוכן הפופולרית ביותר (דרך האינטרנט), חברת הוט דווקא מובילה עם 20%, כאשר חברת yesעם 14%, פרטנר וסלקום עם נתון זהה של 11%.
תשתיות האינטרנט בישראל: דיכוטומיה טכנולוגית
בנושא זה קצת הופתענו. מצד אחד רק כ-35% ממשקי הבית בישראל צורכים אינטרנט ביתי-קווי באמצעות סיבים אופטיים, כאשר 27% משתמשים בטכנולוגיית DSL המיושנת ו-21% משתמשים בכבלים. אם זה נשמע קצת מיושן עבור "אומת הסטארטאפים" אתם צודקים, ואף בהשוואה למדינות ה-OECD שבהן יותר מ-40% משתמשים בתשתיות סיבים, אנחנו בדירוג נמוך בצריכת תשתיות אינטרנט נייח מתקדמות. לעומת זאת, כשמדובר בזמינות של אינטרנט סלולרי דור רביעי, הישראלים מדורגים גבוה מאוד עם זמינות של 95% מהזמן בחסות סלקום, פלאפון, הוט, ופרטנר. ושמישהו ינסה לגעת לנו באינטרנט.
פעילות הנוער בישראל ברשתות האינטרנט
לפי הדו"ח, כ-49% מבני הנוער בישראל מבלים ברשתות למעלה מ-4 שעות ביום, כאשר שליש מכלל בני הנוער ציינו שהם משוטטים באינטרנט למעלה מ-6 שעות ביום. אז מהם עושים שם? ובכן כ-70% העידו שמרבית הפעילות שלהם היא צריכת סרטים ומוזיקה, ו-58% טענו שמרבית השימוש שלהם הן הרשתות החברתיות. ומי המובילה? ספויילר: לא טיק טוק, אלא אינסטגרם עם 41%. אז האם הורי ישראל מקפידים ליידע את הטינייג'רס שלהם על הסכנות שטמונות ברשת? ובכן, 50% מבני הנוער שהשתתפו בסקר העידו שההורים שלהם רק לעיתים רחוקות מעלים את הנושא אם בכלל. הורים יקרים, לתשומת ליבכם.